বেসুরো, বেতালা তাই
গ্রামছাড়া হ’ল তারা
গাধা চ’ড়ে, টুপি প’ড়ে
অজানা, অদেখা দেশে
পাড়ি দিল গালি খেয়ে
গান বাজনার দোষে ৷
মিলে গেল তারা দুই
দুঃখের সাথি হ’য়ে
বোকা ব’লে সব্বাই
চুনকালি দিল মিছে
ঘুম চোখ নিয়ে তাই
খিদে পেটে শুতে গেল
খোলা আকাশের নীচে ৷
ভুত রাজা ব’লে গেল
‘তোরা বড় ভাল ছেলে’
তিন বর দিয়ে যাই ৷
বর তিন নিয়ে তোরা
বর্বর লোকেদের খুব ভালবাসবি
গান দিয়ে, তাল দিয়ে
সবাইকে নিয়ে তোরা
ভাল পথে চলবি ৷
এই বর পেয়ে তারা
কত মজা করল,
যুদ্ধের মাঠে তাই
গান, সুর, তাল নিয়ে
মারামারি থামল !
ওদের বরের গুণে
মন্ডা মিঠাই এনে
মিষ্টির বৃষ্টিতে
রাগিপেট ভরল ৷
বাঙালির মানি মন
মানিকের পর্দায়
এ হেন মেজিকে যেন
মন প্রাণ ভ’রে যায় ৷
ভাবি তাই এইবার
পর্দাটা তুলে যদি
গুপি বাঘা আসত,
যুদ্ধরা বোকা ব’নে
গানে, সুরে ভাসত ৷
চালাকির চালে আর
বিশ্ব ত চলেনা,
চল নারে বোকা হ’য়ে
এইটুকু বুঝে নেই
গুপি, বাঘা গেছে কই
?
নয় তারা ফেলনা
টুপি প’ড়ে গাধা চ’ড়ে
আমাদের সব্বার
বোকাছেলে দুটকেই
খুঁজে আনা দরকার ৷
মার সাথে ঘরে আয়
বেশীদিন নেই আর
প্রার্থনা করি মোরা
তালে, গানে, সুরে, তোরা
ভোরে ফেল দেশটা ৷
পূজোর ভোরেতে হবে
গুপি বাঘা হতভাগা
তোদেরই মনের মত
সরল, সুরেলা কাজ
শিখবার চেষ্টা ৷Gupi and Bagha are two famous characters of the gupi-bagha series created by Satyajit Ray's grand-father Upendra Kishore in his novel Gupi Gayen Bagha Bayen. This was made into a series of film by Ray. According to the story, Gupi and Bagha are two good-for-nothings who were thrown out of their respective villages on a donkey. Punished because of their extreme bad performance in singing and in playing the drum. In the forest, they come in contact with each other. That night, they starved to sleep. In their dreams, they met the king of ghost with his troop, who gave them three boons. 1) They can sing (Gupi) and can play the drum (Bagha) without ever going out of tune, and the audience would go numb (stabdha) during their performance, 2) They can eat and wear anything, 3) They can go anywhere. All they needed to do was clap, but the condition was that one hand should be Gupi's and the other Bagha's (what interdependence!).
The king of ghost said he was giving them those boons because they were essentially good human beings. From then on, their life changed. They did many good things wherever they went. They were able to stop the war between two kings, who were twins but were separated from each other because they became victims of a ploy. Gupi and Bagha had stopped the war by raining sweets (monda mithai) right in the middle of the war. The soldiers, who were starving, ate to their hearts' content and became friends.
With this as the background, the poem imagines Gupi Bagha to appear as real characters, jump from the screen and come during this puja and transform the world. The poem asks for their forgiveness for having banished them because it feels that fools like them are now needed more than the so-called intelligent people. I am sorry I wasn't able to translate it. However, I am trying...the moment something sensible comes, will post.
No comments:
Post a Comment